reklama

Pomôžme Sociálnej poisťovni

Nikdy som si nemyslel, že takéto niečo zo mňa vylezie, ale po dnešku je to jasné: pán Fico, pani Tomanová, súhlasím s vami. Sociálna poisťovňa je evidentne vo veľkých problémoch a treba jej pomôcť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Pôvodne som chcel, aby môj prvý článok na tomto blogu bol nejakýštýlový, ale človek mieni a úradník mení. Téma prišla ako na zavolaniea všetky šuflíkové záležitosti budú musieť počkať.

Prišiel som domov z práce a zjavne to tu nebolovšetko v poriadku. Moja Lienka mi od sporáku zahlásila: „Prišiel list zosociálky.“

Na tom nebolo nič divné. Naša dcéra bola poberateľom štátnejdávky a pred pár mesiacmi sme absolvovali súdne konanie, v ktorom smedosiahli zrušenie dôvodov, pre ktoré tú dávku poberala (ja viem, znie to divne,že sa vzdávame štátnych peňazí, ale to tu teraz nejdem rozoberať). Právoplatnosťsúdneho rozhodnutia bola vyznačená 21.júna a o osem dní neskôr somposlal žiadosť o zrušenie dávky aj s overenou kópiou na ústredieSociálnej poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„No a?“, tváril som sa múdro a nechápavo zároveň.Sociálka nám peniaze na účet posielala veselo aj naďalej - celé mesiace. Bolojasné, že ich potom niekedy budeme musieť vrátiť, ale keď je tak štedrá, že jejnechýbajú, nebudem sa kvôli tomu trápiť.

„Mne je z toho zle. Tuším ma z toho vystrie.“ Tomutosom už prestával rozumieť. Tváril som sa menej múdro a viac nechápavo. A zchorvátskej komovice ubudlo nie celkom zanedbateľné množstvo. Chcel som niečododať v ľahkom duchu, ale našťastie som včas pochopil, že mi ideo večeru. Tak som sa ubrzdil.

Podala mi rozhodnutie, podpísané generálnym riaditeľomSociálnej poisťovne pánom Bernátkom, a potom – po pár minútach - sa začalabaviť ona na mne: „Myslíš, že keď si to prečítaš ešte raz, bude tam niečo iné?“Hm, ja som večeru nerobil, bol som ľahký terč.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž, toto bolo v rozhodnutí pána riaditeľa:

Nesplnením riadnejohlasovacej povinnosti a prijímaním... dôchodku vyplateného neprávom stespôsobili, že sa dôchodok poskytol neprávom.

Dôchodok sa vyplácalv dobe od 14.6.2007 do 30.6.2007 v sume 3419 Sk mesačne, hocinepatril.

Dôchodok sa vyplácalv dobe od 1.7.2007 do 13.11.2007 v sume 3633 Sk mesačne, hocinepatril.

Tým bola neprávomvyplatená suma 18044 Sk. Oneskorene ste hlásili, že... a vedome steprijímali dávku, hoci ste vedeli, resp. ste museli z okolnostípredpokladať, že dávka nepatrí.

Takže tak. Dokonca aj s takýmto slovenčinom. Nejdeo tie peniaze – tie máme odložené. Ide o zdôvodnenie celého rozhodnutia.A absolútnu drzosť pána riaditeľa a jeho úradníkov. Naozaj neviem,ako som mal v banke zakázať príjem peňazí z iného účtu.A neviem, o koľko skôr je potrebné posielať žiadosť do Sociálnejpoisťovne, aby na jej vybavenie nepotrebovala celé tri mesiace a aby topotom nemusela maskovať a žiadateľa obviňovať, že si nesplnil nejakú povinnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimochodom, väčšinu tohto článku som plodil 26.septembra,a Sociálna poisťovňa nám chce zjavne posielať peniaze do polovicenovembra. A ešte lepšie je, že podľa dátumovania bolo jej rozhodnutienapísané 6.septembra a potom dvadsať dní putovalo. Na mailový dotaz, či jemožné požadovanú sumu zaplatiť prevodom, potrebovala Sociálna poisťovňa takmer týždeň,aby odpovedala (mailovou) požiadavkou na doplnenie rodného čísla a adresy,aby mohla náš dotaz postúpiť na príslušné oddelenie. Príslušné oddelenie dodnes(2.októbra) neodpovedalo. Kocúrkovo.

Ale už viem, kde je problém: informačný systémv Sociálnej poisťovni je zastaralý a pomalý. Jednotlivé jednotky a nuly v ňom pretekajú cez priveľmiúzke vodiče (asi dôsledok predchádzajúceho šetrenia) a to spôsobujepomalosť celého systému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je šťastie, že si to uvedomuje aj vedenie Sociálnej poisťovne aj jejriaditeľ pán Bernátek. Sociálna poisťovňaplánuje na rozvoj informačných systémov (a rozšírenie vodičov) v najbližšíchrokoch vynaložiť celkovo 3,6 mld. Sk (to je také číslo s 9 nulami), no jamám vážne obavy, že toto stačiť nebude. Asi bude nutné zorganizovať nejakúdobročinnú zbierku pre Sociálnu poisťovňu. Potrebujeme vyzbierať ešte tak 10mld. Sk (to je číslo s 10 nulami), aby sa doba vybavenia jednoduchých žiadostímohla skrátiť aspoň na jeden mesiac. Pridá sa niekto? Predsa len, tá komovicaaž taká lacná nebola...

I keď – možno by úplne stačilo zrušiť pár nefungujúcichúradníkov. Však, pán riaditeľ?

Eugen Kocák

Eugen Kocák

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Len moja povestná skromnosť mi bráni toho napísať o sebe viac... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu